“ I SHOWA 708 HYBRID MÖTS SÄKERHET OCH KOMFORT ”

I livsmedelsindustrin är säkerheten inte förhandlingsbar!

Forskningen visar att våra kroppar bär på och sprider en oroväckande mängd bakterier. Bara våra händer beräknas bära på ungefär 9 miljoner bakterier! Europas livsmedels- och dryckesindustri sysselsätter över 4,82 miljoner personer, vilket innebär att ett av kroppens viktigaste behov bearbetas av många händer. Ju närmare bordet maten kommer från jordbruket, desto större blir riskerna och behovet av lämpliga säkerhetsåtgärder.

Visste du detta?

På grund av import och export av lokalt producerade produkter har livsmedelsföroreningar en stor inverkan på alla europeiska företag . Alla förorenade produkter leder till tusentals återkallelser över hela kontinenten.

EU har utfärdat flera direktiv och bestämmelser för att säkerställa att livsmedels- och dryckesprodukter inte förorenas med ämnen som är skadliga eller påverkar kvaliteten. Säkerhetsriktlinjer som riskanalys och kritiska styrpunkter, god hygienpraxis och kodexstandarder har skapats för att hjälpa företagen säkerställa säkerheten hos sina produkter och de händer som hanterar dem. De omfattar korrekt användning av personlig skyddsutrustning som handskar. I verkligheten använder dock många i slutänden fel handske för uppgiften eller inga handskar alls.

Vilka risker medför detta?

• Förorening av livsmedel som förflyttas mellan olika temperaturer och platser
  • Förorening av livsmedel från händer som bär på bakterier
  • Förorening av livsmedel när handskar av låg kvalitet slits sönder eller får hål, vilket lämnar exponerad hud och handskbitar i livsmedlet
  • Dåligt grepp i oljiga eller fettindränkta miljöer skapar halk- och olycksrisk
  • Handtrötthet vid finmotoriska arbetsuppgifter eller när händerna utsätts för vatten under långa perioder
  • Högre risk för handskador under livsmedelshantering, till exempel vid hantering av varma eller kalla livsmedel
  • Förorenade livsmedel måste spåras och återkallas, vilket är dyrt för företagen och skadar deras anseende
  • Sådana företag granskas också mer av tillsynsmyndigheter vid granskningar

Rätt handske gör hela skillnaden

• Det räcker inte att tvätta händerna mellan processerna. Även efter en noggrann skrubbning återskapas bakterierna på 5–6 dagar!
  • Fel handskar kan begränsa fingerfärdigheten, orsaka hudirritation och leda till halk- och olycksrisk på grund av dåligt grepp i utrymmen där vätskor och oljor används.
  • Handskar av hög kvalitet som lämpar sig för ditt användningsområde erbjuder nödvändigt skydd mot starka kemikalier och farliga situationer, samtidigt som de eliminerar direktkontakt mellan händer och livsmedel samt förhindrar korskontaminering.
  • Tjockare engångshandskar som bärs över skyddsutrustningen ger en utmärkt kombination av skyddsegenskaper samtidigt som risken att de går sönder minskar.

På SHOWA vill vi skydda det som viktigt. Det är därför vi har introducerat SHOWA 708 – en lätt och stark nitrilhandske som är särskilt utformad för att skydda mot risker inom livsmedelssektorn, skydda produkter från föroreningar och skydda händerna från skador.

Den speciella organiska sammansättningen gör att 708 säkert kan vidröra alla matkategorier under situationer med upprepad kontakt under kortare tid. Handsken är skyddad mot vätskor och idealisk för användning med feta och oljiga livsmedel. Den anpassar sig efter handens form, vilket ger en bekväm känsla av en andra hud under användning under längre tid då manuella rörelser som kräver stor precision utförs. Tack vare den utökade tjockleken och egenskaperna hos nitrilen har 708 utmärkt motstånd mot slitage och kemikalier. Greppmönstret skapar en väv genom handsken som ökar styrkan och hållbarheten.

SHOWA 708 är 0,23 mm tjock och finns i storlekarna S‑XXXL
Den utmärkta kombinationen av enastående grepp, hållbarhet och milda materialegenskaper gör manuella uppgifter inom livsmedelsindustrin med SHOWA 708 bekväma och mycket säkrare både för bäraren och produkten som hanteras.

Benefits:

• Överlägset fiskfjällsgrepp både på in- och utsidan för säkrare, utökad fingerfärdighet i röriga, våta och oljiga miljöer
  • Tack vare mönster på fingertoppar och tummarnas insidor har användaren utmärkt grepp och fingerfärdighet, vilket förhindrar olycksfall och oavsiktliga skador samtidigt som det minskar trötthet i handen
  • Hög fingerfärdighet gör handsken lämplig för användning med alla livsmedel i situationer där det förekommer upprepad kontakt under en kort tid
  • Oflockad för att förhindra risken för livsmedelsförorening
  • Tjockare nitrilförening ger utmärkt motståndskraft mot kemikalier (EN ISO 374-1:2016/typ B – JKOPT)
  • Väv i handsken från greppmönstret ger extra tålighet mot slitage
  • Ergonomisk form för både höger- och vänsterhänta för snabb på- och avtagning och minskat avfall
  • Lätt handske med en stretchig nitrilsammansättning ger en trygg känsla av en andra hud
  • Bubbelklädda handledsdelar ger ökad rivstyrka och förhindrar att droppar rör sig över handsken
  • Den blå färgen gör det möjligt att omedelbart identifiera trasiga delar, vilket förhindrar risken för föroreningar (enligt HACCP).
  • Handskarna är också förpackade i blå livsmedelssäkra behållare för enkel åtkomst.
  • Fullständigt kompatibel med andra skyddshandskar, såsom handskar utan beläggning med skärskydd

Rekommenderas för följande arbetsområden

• HoReCa
  • Fastighetsskötsel/rengöring
  • Jordbruk
  • Finmekanik med oljebestrukna delar
  • Livsmedelsbehandling
  • Behandling av fågel, kött och fisk
  • Mejeriproduktion
  • Behandling av frukt och grönsaker
  • Allmän livsmedelstillredning

Om SHOWA

SHOWA grundades 1954 och är en av världens ledande tillverkare av handskydd med skär- och kemikaliemotstånd samt handskydd för både allmänna och särskilda användningsområden. Vi har nio produktionsanläggningar som är strategiskt placerade runt om i världen, med över 5 500 teammedlemmar, däribland 100 medarbetare som ägnar sig åt forskning och utveckling. SHOWA är en helt integrerad tillverkare med fullständig kontroll över skyddshandskarnas utformning och tillverkningsprocess som ständigt uppfinner nytt och ger handskbärarna en produkt som motsvarar förväntningarna. Denna självständighet säkerställer utmärkt kvalitet i produktion och tjänster som ger vanliga händer ovanliga förmågor.